Uparty słupek

11156898_10205648361583733_1729349919_n

Muzeum Sztuki Współczesnej w Glasgow stoi przy Placu Giełdy Królewskiej, ozdobionym pomnikiem konnym Diuka Wellington autorstwa Carlo Marochettiego z 1844 roku. Od trzech dekad na głowę jeźdźca ktoś nakłada słupek drogowy, skutecznie prowadząc grę w kotka i myszkę z władzami miasta i policją, Tutaj można przeczytać więcej na ten temat.  Muzeum znane jest ze swojego społecznie zangażowanego programu więc słupek drogowy na tradycyjnym pomniku być może lepiej anonsuje, co dzieje się w muzeum niż rzeźba nietknięta tą zabawną interwencją. Działanie stało się tak rozpoznawalne i tak silnie skojarzone z miejscem, że w końcu sam ratusz i korporacje podejmowały próby używania tego zjawiska do własnych celów promocjnych. To co miało rozbrajać pompatyczne „przestrzenie prestiżu” z czasem stało się lokalną marką i miejską legendą, aż wreszcie padło ofiarą symbolicznych zawłaszczeń. Rzeźba w muzeum i przed muzem mają inny status i funkcję, wrócimy do tego, przy okazji pisania o muzeum jako przestrzeni publicznej. W innym wymiarze przypomina to spór o Bramę Historyczną Stoczni Gdańskiej (z Leninem lub bez) bo w obu przypadkach chodzi o kontrolę przestrzeni symbolicznej. To każe nam pamiętać, że lokalizacja muzeum to niezwykle ważna sprawa i decydująco wpływa na to, co muzeum może znaczyć w przyszłości.

Dziękuję Agnieszce Sobiegraj za zdjęcie i za zwrócenie uwagi na tę historię!

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s