Pierwszy tydzień w M HKA

DSCN0466

M HKA, Hüseyin Bahri Alptekin, Antwerpia, Belgia, sztuka współczesna

W pierwszym tygodniu mojego pobytu zapoznawałam się z budynkiem, aktualnymi wystawami i odbyłam szereg spotkań. Pierwsze już 4 listopada z dyrektorem Bartem de Baere, który jest opiekunem mojej wizyty badawczej. Ustaliliśmy zakres dokumentów dotyczących polityki muzeum, które powinnam przestudiować. Dyrektor i szefowa produkcji Ghislaine Peeters poznali mnie z tymi członkami zespołu, których nie znałam z wcześniejszych kontaktów zawodowych.  Spotkałam prawie wszystkie osoby pracujące w muzeum od kuratorów po pracowników księgowości i kontaktu z widzem. To bardzo ważne, bo miedzy innymi interesuje mnie struktura organizacyjna i skala  zatrudnienia. Muzeum ma imponujący zespół  biorąc pod uwagę wielkość instytucji, napisze o tym w dedykowanym poście.

Otrzymałam też elektroniczny klucz, dzięki któremu mogę swobodnie przemieszczać się po muzeum, używać drukarki. Zainstalowano mi specjalne oprogramowanie, abym mogła mieć dostęp do danych, co przyjemnie  zaskoczyło mnie, ze względu na mój status wizytującej badaczki a nie członkini zespołu.

Kurator Anders Kreuger oprowadził mnie wstępnie po całym muzeum i jego wystawach, przedstawiając relacje pomiędzy przestrzenią muzeum a jego komponentami programowymi. Otrzymałam też kilka publikacji do przestudiowania, aby przygotować się do planowanego wywiadu. Dzień zakończyłam starannym obejrzeniem wystawy najnowszych nabytków muzeum „The Situation is Fluid” oraz indywidualnej „Demokratyczny Luksus” zmarłego przed kilkoma laty tureckiego artysty Hüseyina Bahriego Alptekina, której fragment na zdjęciu.

W następnych dniach otrzymałam szereg ważnych dokumentów, które będę studiować do przyszłego tygodnia. Są mi niezbędne do zrealizowaniu celu stażu. Zaczęłam też robić dokumentację fotograficzną przestrzeni, w tym dzieł sztuki na stałe umieszczonych in-situ. Weekend spędziłam nad publikacjami i dokumentami.

W następnych dniach spotkała się między innymi kuratorem muzeum Navem Haq pochodzącym z Londynu, a który wcześniej pracował w Gasworks w rodzinnym mieście a następnie w Arnolfini w Bristolu. Rozmowa dotyczyła zarówno aktualnych projektów kuratorskich jak i historii jego instytucjonalnej kariery. W naszej rozmowie ważne było to, jak doświadczenia pracy w innych strukturach instytucjonalnych, takich jak program rezydencyjny dla artystów czy centrum sztuki mogą mieć transformacyjny wpływ na dynamikę muzeum i jego kontakt z różnymi publicznościami. Omówiliśmy też jego autorskie komponenty programu takie jak Lodgers czy in-SITU oraz publikacje, które redagował.

10 listopada rozpoczęłam prezentacją naszego Gdańskiego projektu dla zespołu merytorycznego muzeum. Następnie poznałam  z artystami i architektami z grupy uczestniczącej w projekcie edukacyjnym Bik v.d.Pol School of Missing Studies z Rotterdamu, którzy rezydują w muzeum w okresie od 31 października aż do połowy stycznia w ramach programu Lodgers prowadzonego przez Nava Haq, którego to programu specyfika polega na tym, że nie są zapraszani indywidualni artyści, ale raczej nieformalne grupy, często transdyscyplinarne, które zdaniem kuratorów programu w ciekawy sposób poszukują, badają i eksperymentują w polu wizualnym.

Resztę dnia spędziłam przeprowadzając wywiad z Andersem Krugerem, który pracuje w muzeum od prawie 5 lat. To, co najbardziej interesowało mnie, to jego rozumienie samej instytucji i swojego osobistego wpływu na jej program. Przeanalizowaliśmy na bazie publikacji wszystkie projekty, jakie M HKA zrealizowała w tym okresie, także w odniesieniu do kolekcji oraz relacji z lokalną sceną artystyczną oraz funkcjonowaniem M UHKA w ramach grupy instytucji należących do L’Internationale.

[Zdjęcie z wystawy Huseyina Bahri Alptekina w M HKA-  Aneta Szyłak]

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s