Spotkanie z szefową produkcji

DSCN0436Wczoraj odbyłam kilkugodzinne spotkanie z szefową produkcji wystaw w M HKA – Ghislaine Peeters, dzięki której wszystko w obszarze wystaw jest zrealizowane a zespół techniczny w optymalny sposób zajęty.  Interesowało mnie to, jak jest zorganizowana produkcja  i jakie są relacje pomiędzy zespołem kuratorskim a produkcją. Ghislaine trzyma w rękach budżet, to ona pilnuje jego wykonania i ona z niego sprawozdaje. To także ona mówi „nie” kuratorom i artystom w razie ograniczeń budżetowych, pełni więc ważną rolę dyplomatyczną. Jest poniekąd interfejsem całościowej organizacji produkcji.  Pod jej kuratelą znajdują się wypożyczenia prac na wystawy z innych instytucji, budowa architektury, logistyka, magazyny techniczne, grafik czynności zespołu, koordynacja użytkowania przestrzeni muzeum.

Szefowej podlegają wszyscy pracownicy techniczni i wszystkie warsztaty. Muzeum jest w zasadzie samodzielne jeśli chodzi o prace stolarskie i ślusarskie, co pozwala na znaczne obniżenie kosztów usług zewnętrznych.  Większość pracowników technicznych rezyduje na parterze budynku, tam gdzie są ich magazyny i warsztaty oraz garaż. Natomiast szef techników, którego zadaniem jest decydowanie o materiałach i technologiach oraz przekładanie szkiców i rysunków na proces produkcyjny siedzi na I pietrze, tam gdzie biura szefowej produkcji i kuratorów. Bierze on udział w większości kluczowych narad dotyczących produkcji. Szef techników komunikuje decyzje i plany swojemu zespołowi. Pozwala to na właściwy przepływ informacji pomiędzy artystami, zespołem merytorycznym, kontrolerem budżetu i zespołem technicznym.

Zarówno on sam jak i jego pracownicy mają szereg umiejętności, nie ma tu osób o wąskiej specjalizacji. Wybrane do zespołu osoby potrafią wykonywać wszelkie złożone czynności związane z instalowaniem wystaw czy produkcją nowych prac.  M HKA bardzo pilnuje jak największej samodzielności i niezależności od kosztownych usług zewnętrznych. Zespół techniczny jest na etatach. Nie ma fuch. Jest zatrudnienie, ale wszystkie czynności są wykonywane w ramach etatowego obowiązku.

Czynności wykonuje się w godzinach pracy instytucji a koordynacja pozwala na maksymalną redukcję ewentualnych nadgodzin. Muzeum nie może płacić za dodatkowy czas, więc ewentualna górka może być wykorzystana na sprawy prywatne, ale praktyka ta jest ograniczana do niezbędnego minimum. W momentach wielkiego spiętrzenia prac technicznych muzeum zatrudnia krótkoterminowo 2-5 dodatkowych, także „multitaskowych” osób. W tej roli wracają często te same osoby, które dobrze znają instytucję od wewnątrz. Wiele z nich to artystki i artyści.

[Zdjęcie z wystawy Huseyina Bahri Alptekina w M HKA-  Aneta Szyłak]

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s