O szkodliwości zera

imageMinister Kultury i Dziedzictwa Narodowego postanowił nie wesprzeć zakupów do kolekcji znakomitych polskich muzeów: najstarszego, pionierskiego Muzeum Sztuki w Łodzi oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Współczesnego we Wrocławiu i krakowskiego MOCAKu. Trzy ostatnie powstały po 1989 roku i można je uznać wraz z międzywojennym łódzkim nestorem za żywe dowody sukcesu polskiej sztuki. Potransformacyjna mobilizacja i determinacja środowiska sztuki współczesnej była niezwykła. Kadry instytucji są dziś dużo bardziej generacyjnie i koncepcyjnie  zróżnicowane. Nastąpiła decentralizacja, profesjonalizacja i umocnienie systemu instytucjonalnego. Powstały  wystawy, kolekcje, publikacje, które są na wyrównanym a czasem lepszym poziomie niż te, do których niegdyś aspirowaliśmy. Mamy znakomitych artystów i świetnie wykształcone kadry instytucji publicznych i pozarządowych, przez lata z trudem i w bólach powstawał wciąż kulejący system subsydiowania produkcji artystycznej i publicznych kolekcji. Jest całkowicie niezrozumiałe, z jakiego powodu oryginalne instytucje, prowadzące zróżnicowane programy, zarządzane przez fachowców i silnie związane z publicznością oraz  działające w ramach swoich statutowych obowiązków nie mogą uzyskać środków na kolekcje. De facto taka decyzja ministra uniemożliwia dyrektorom tych placówek spełnianie ich obowiązków ustawowych i statutowych, a te przecież powinny być pod szczególnym protektoratem państwa. Jest to strukturalne uderzenie w portfolio świetnych instytucji, które wypracowała Polska i z których państwo powinno być dumne. Ta decyzja jest zła i szkodliwa i dla Polski, i dla sztuki.  Brak środków na zakupy w tym czy kolejnych latach nie zmienią jednak stanu sztuki. Choćby wymieniono wszystkich dyrektorów i zakręcono wszystkie finansowe kurki, nikt nie będzie pokazywać marnych dzieł w światowych muzeach i galeriach. W sztuce nie ma spisku. Jest wiedza, kompetencja, kadry i doświadczenie. Amatorskie decyzje nie zmienią stanu faktycznego. Zero na zakupy sztuki współczesnej  pozostanie na zawsze wstydliwą kartą w historii mecenatu państwa.

fot. pilnemuzeum. Praca Katarzyny Kobro na wystawie kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi zrobiona podczas ubiegłorocznego Kongresu Muzealników.

One thought on “O szkodliwości zera

  1. Pingback: Zawartość eksperta w ekspercie – Pilne Muzeum

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s