Plusy ujemne, plusy dodatnie

 

pm-rozne3

Kończy się rok, który z fantazją finalizuję na blogu własną „nieblogową” domeną pilnemuzeum.org, na którą żem się wykosztowała, nowym układem graficznym strony, całkiem darmowym i pięknie zaprojektowanym przez kobietę oraz fantastycznym logo Mariana Misiaka. Oj, jak ja się cieszę, że nakłoniłam ponownie do współpracy tego wybitnego liternika i grafika, z którym współpracowałam  już wcześniej (współudział Tomasza Bersza) przy identyfikacji Festiwalu Alternativa i Fundacji Alternativa. W ubiegłym roku Marian opublikował z Agatą Szydłowską książkę o polskiej typografii, która otworzyła me Pilne Oczęta na niezwykłą historię drukowanej litery. Książka nosi tytuł „Paneuropa, Kometa, Hel” a wydał ją Karakter. Mocno polecam! Wysoko cenię sobie u Misiaka nie tylko dar projektowania, ale też wielką zawodową świadomość i wiedzę teoretyczno-historyczną. Zaprojektowany przez Mariana znak mojego bloga ma podkreślać jego „walczący” charakter. Dziękuję!

W marcu wybuchła zadyma o brak środków Ministra na zakupy do kolekcji sztuki współczesnej, która zakończyła się dobrze dla kolekcji narodowych i  źle dla regionalnych. W rezultacie żadne zakupy do regionalnych zasobów współczesnej sztuki nie stały się możliwe, zawisły w próżni decyzyjnej. Wielkie „uff”, jakie towarzyszyło odzyskaniu środków na zakupy przez muzea specjalizujące się w sztuce współczesnej spowodowało zniknięcie spraw kolekcji regionalnych z celownika publicystów. Tymczasem utrata środków na zakupy w 2016 oznacza, że dystans pomiędzy narodowymi a regionalnymi kolekcjami gwałtownie się powiększa. I tak już był znaczący i trudny do nadrobienia, ponieważ środki dostępne dla kolekcji regionalnych zawsze były ułamkiem wobec tych przeznaczanych na kolekcje narodowe. Regionalne zaś to te, które znajdują się w muzeach, które „nie specjalizują się” w sztuce współczesnej, niezależnie od tego jak duży byłby ten współczesny oddział czy zbiór.

I co z tym fantem zrobić? Także nasze, powstające dopiero muzeum, będzie nadal obciążone, jako oddział Muzeum Narodowego „defektem regionalności”. Taki paradoks – kolekcja w Muzeum Narodowym nie ma statusu „narodowej”.  Spójrzmy na mapę: na północ od Warszawy kolekcje narodowe współczesnej sztuki nieobecne. Tu narodowe mogą być tylko łodzie-dłubanki, puchary lejkowate i halabardy.  Jak będzie dalej? Czy 2017 będzie podobnie chudy? Także kolekcja Grażyny Kulczyk była planowana w Poznaniu lub Warszawie. Determinacja samorządowców na Pomorzu nie wystarczy, potrzebne są fundusze zakupowe dedykowane sztuce współczesnej, pozostające w dyspozycji muzeum planującego swoją politykę zakupów. Trudno sobie wyobrazić dynamiczny rozwój kolekcji w Polsce bez udziału państwa. Ostatni raz Muzeum Narodowemu w Gdańsku udało się zrealizować z funduszy publicznych współczesne zakupy w 2015 roku, gdy wśród nabytków znalazły się prace Sanji Ivekovic, Carolee Schneemann, Krzysztofa Wodiczki i Sebastiao Salgado. Trzymam mocno kciuki za tegoroczne aplikacje złożone przez koleżanki i kolegów.

Byłoby jednak bardziej sprawiedliwie dystrybuować publiczny dostęp do dużych kolekcji sztuki po tej mapie bardziej szczodrze. Podczas gdy Polska, skądinąd słusznie, nabywa zasoby pewnej prywatnej fundacji, mapa kraju ciąży kiesą wyraźnie ku południu. A co z północą? Warto by podciągnąć nieco do góry suwak finansowania sztuki w publicznych kolekcjach, bo coś zleciał na centralne i południowe regiony i nie chce sam podjechać.

Tyle dziś o „plusach dodatnich i plusach ujemnych”. Za chwilę ze zdwojonym zapałem rzucę się w nowy rok instytucjonalny i nieinstytucjonalny a tymczasem w tym – sprawozdania oficjalne i inne okropności. Więc nie mówię dobranoc ani też do widzenia.

 

 

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s